מיוחד: המועדפים של חפא במצעד המחץ (1)

רוב הפגישות של חפא והחבורה הראשונה, חבורת המחץ, נערכו, לפחות בתקופה הראשונה, ביום שלישי. יום זה, במקרה או שלא, היה היום שבו אסף סטולי הגנוב את דירוגי מצעד המחץ האחרונים ממי שעוד לא נתן לו אותם עדיין, כדי לשדר אותם, עוד באותו לילה, בעזרתם של שניים נוספים, מהתחנה החדרית שלו, שנקלטה בכמה ממכשירי הרדיו של כמה מאיתנו, מכשירים שחלקם נבנו בתקופה שבה בנינו את 'המערכת' על פי הוראותיו של חפא, ופעלו, אולי מפני שהיו מבוססים על מכשירי רדיו שפעלו כבר קודם אי פעם בעבר. סטולי טען שאם קלטנו אותם, הרי שקלטנו למעשה טלפתיה, כי ככה הוא שידר אותם. חלק האמינו, חלק היו ספקנים, ולא הבינו למה הוא צריך קסטות (קלטות) ותקליטוני שדרים שמישהו סיפק לו, בחדר שלו. סטולי ענה שיש גבול למה שאפשר לנגן רק דרך המוח, אפילו אם זה המוח שלו.

גם חפא השתתף איתנו בדירוגים, לפחות בכל הפעמים שנפגשנו איתו והשלמת דירוג המצעד נעשתה בנוכחותו. הוא שמע את השירים באותן תחנות שאנחנו שמענו, ובשלב כלשהו בפגישה, היה מוסר את רשימתו לסטולי הגנוב על פתק מקופל. סטולי הגנוב שמר על דיסקרטיות ולא מסר לנו את הפרטים, מי דירג מה, אבל קיבלנו פה ושם הדלפות ממי שקיבלנו, ובחלק מהמקרים, חפא גם אישר שאלה השירים שהוא אוהב.

השיר 'סיפורים נפלאים' של YES, אז שם של להקה, נכנס למצעד ב25.10, למקום ה33 (מתוך 35) והגיע בשיאו למקום ה9 ב13.12. בסך הכל היה 11 שבועות במצעד, וככל הנראה, היה אחד ממועדפיו של חפא.

השיר 'שיילינה' של הלהקה ההולנדית 'ליבין בלוז' צעד במצעד של גלי צה"ל שבועות אחדים, למצעד המחץ הוא נכנס ב8.11, במקום ה25. השיר הזה, כמו 'סיפורים נפלאים', הגיע לשיאו ב13.12, אבל רק למקום ה13. סך הכל 8 שבועות. שיר נשכח למדי, וחבל.

לא כן המצב לגבי השיר הבא, שלגביו היה קונצנזוס מוחלט בין כולנו. השיר הזה שנכנס למקום ה21 ב22.12, צעד 4 שבועות במקום הראשון, מה20 בדצמבר עד ה10 בינואר, והיה גם שיר השנה. שיר שחי עד היום, לא הזמרת לצערנו, היה גם שיר השנה, לא קשה להבין מדוע חפא אהב אותו. הקרפנטרס, קריאה לשוכני חללית בין כוכב-לכתית.

רק שבשדר We're all your friends, יותר ויותר במהלך השנים, חש חפא שהשיר שיקר לו ולחיצוניים. 'בקושי אנשים כאן הם חברים של עצמם' אמר, 'איך יכול מישהו לשגר בשמה של האנושות החוצה מסר של חברות?' ואלה דברים שניצוצות של ספקנות כלפיהם היו לחפא כבר בתחילה, אבל מכיוון שבטיסתו לכדור הארץ הוא לדבריו 'טס מהר יותר מהמחשבות שלו', גם מחשבות הספקנות הגיעו אליו אל האדמה מאוחר יותר. השיר הבא האהוב על חפא, שנכנס למצעד ב29.11, משקף כנראה יותר נכונה את מצבה של האנושות.

ב29.11 נכנס למצעד, למקום ה29, שירה של ריטה קולידג' היפהפיה "כולנו בודדים", במקור של בועז סקאגס, הגיע לשיאו ב10.1 בינואר במקום השביעי, בו היה עוד שבוע אחד, סך הכל 13 שבועות.

באותו 13.12 נכנס למקום ה21 השיר Wish upon a star של סטיב מילר בנד, מתוך האלבום 'ספר החומות', שיר זה המבוסס על שיר הצרצר מ'פינוקיו' היה רק במצעד המחץ, לכן לא ידענו איך לתרגם את שמו, בסוף זה היה 'לבקש לנגד כוכב'. הוא הגיע לשיאו ב25.1 – מקום שלישי, ובסך הכל היה גם הוא 13 שבועות במצעד. אגב, בתרגום העברי של אליעזר כרמי לספר 'מפגשים מהסוג השלישי' שיצא במקביל לסרט, בו מצוטט השיר של פינוקיו, הוא תרגם את זה 'אם תשים את יהבך על כוכב'

המקור. חפא הכיר שיר זה מילדותו.

עוד Wish upon a star נכנס למצעד ב5.4.78, זה של רוז רויס. הפעם תורגם פשוט כ'מבקשת משאלה'. הוא נכנס למקום ה37, עלה למקום ה32, וזהו. שלושה שבועות בסך הכל.

מקבץ ראשון, שיתגשמו לכם כל המשאלות השנה.

פורסם על ידי הצועד בנעליו In-his-shoes walker

extraterrestrial sources of knowledge

2 תגובות בנושא “מיוחד: המועדפים של חפא במצעד המחץ (1)

    1. חפא נשאל תמיד אם גם שם יש מוסיקת פופ ומצעדים. הוא אמר שמוסיקה יש בכל מקום שיש בו 'ציביליזציות אדמיות' או משהו המתנהל בדומה להן, ויש גם להיטים, והם משודרים ומופצים בדרכים שונות. אבל, הוא אמר, בשום מקום האדמיים אינם יוצרים את המוסיקה. זה היה ב25.10.1977, הפעם הראשונה שכל החבורה נפגשה איתו והוא ביקש להשתתף גם כן בדירוג המצעד. 'אז איך זה קורה' שאל אחד החברים, 'המוסיקה יוצרת את עצמה?'. 'אולי ה'חיים' שאפגיש אתכם איתם בפגישות הבאות, יתנו תשובה לשאלתך' אמר חפא. אם נקצר, מוסיקה, וכל מה שנקרא יצירה נישא על גבי מתווכים, אולי סוג של 'חיידקים רוחניים', השייכים לדבר שחפא הגדיר בתור 'בינה אלפא', הם בכל מקום, והם מכתיבים ל'יוצר' כיצד ליצור ולארגן אותם בצורה של יצירה כלשהיא, בין אם סימפוניה של באך, בין אם להיט של להקת אבבא. והדבר נכון גם לגבי ציורים וצילומים. 'אולי אני אצליח להראות לכם 'צילום מיקרוסקופי' של יצירה. זה קצת קשה בגלל הפילטר של ההקלטה', אמר חפא 'תראו כמה היא דומה לשדה, מוקף יצורים קטנים, המונים, שקופצים בו, מטיילים בו ומכתיבים את 'המיתאר הנופי' שלו'. הם ולא 'היוצר' שהוא בסך הכל אדם עם קיבולת מוח ומבנה מערכת מסויים, המתאים 'לעבוד' בשבילם'.
      'זה לא נכון לגבי מוסיקת פופ' אמר אחד החברים, שחיבב פחות את מוסיקת הפופ שהייתה במצעד המחץ. 'היא כולה מסונתזת, מתוכנתת ומשוכפלת על ידי חברות התקליטים. לכתוב להיטים זה מקצוע טכני, זה שטאנצים'.
      'נכון' הסכים איתו חפא, 'אבל גם לחברות התקליטים שמשכפלות את השטאנצים יש את אותו מוח, אדם יחיד או שניים, שכותב אותם, אותו 'בעל מקצוע טכני', ולו יש את 'מגע הזהב' – כלומר את מבנה המוח, וחברות התקליטים יודעות את זה. גם הן עצמן, אגב, כמו כל בני האדם, מוכתבות על ידי הדרישה החיצונית שבאה מן הבינות הנוספות. גם 'ההצלחה המסחרית' היא תכתיב של ישויות, בדיוק כמו המוסיקה המביאה אותן'.
      'אז למה נכתבת גם מוסיקה שהיא לא להיטית?'
      'יש הכל' אמר חפא ולא הוסיף. ובפעם אחרת אמר 'בבינה האחרת יש את כל התשוקות והרצונות המנוגדים. אנחנו רק מין דף סיכום של זה'

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: