סיכום השנה ח' – דצמבר – חוק הגנה ופיצוי למושמטים

מודעה זו שהופיעה בתפוז ולינק ניתן גם אצל מתי שמואלוף מ"רשימות" ואצל עוד אחת משם שגם כתבה תוספות אבל הורידה מהר וחבל, היא חלק מהפוסט הראשון שפרסמתי בנושא עצומה למען חוק הגנה ופיצוי למושמטי צה"ל, ב11/12. מי שיקרא את הפוסט במלואו ימצא למטה למטה למי סוגדים בפורום ל"שוויון בנטל".

בחלק השני שפורסם למחרת יש הרחבה וגם הפנייה לעצומה. אפשר עדיין לחתום.

מושמטי צה"ל הם מלש"בים בעבר ובהווה שלא התאימו לשירות בצה"ל, והסיבות הן רבות ומגוונות: בין אם מסיבות בריאותיות, בין אם מסיבות של חוסר התאמה אישית למערכת ובין אם מתוך אי התאמה לצרכים ולאסטרטגיות הגיוס של צה"ל, ולפיכך שוחררו כולם על פי חוק, בין אם לא שירתו בכלל ובין אם לאחר תקופה מסויימת של שירות, חלקם לאחר שכושרם לשרת נפגע במהלך השירות.

למרות שכל מושמטי צה"ל שוחררו על ידי הצבא על פי חוק, דבקו בהם סטיגמות של מתחזים ורמאים שהפרו את החוק ואף בוגדים ("משתמטים"), או סטיגמות כוללניות המטילות בהם אי-יציבות נפשית.

עקב סטיגמות אלה נגרם נזק לחייהם המקצועיים והחברתיים של מושמטים בכל הרמות. הם התקשו למצוא עבודה בכלל או עבודה ברמה ההולמת ליכולתם וכישוריהם, ונערמו עליהם קשיים בהשגת רשיון נהיגה. הצבא גם לא הכיר במושמטים שכושרם נפגע במהלך השירות כנפגעים על ידו. המדינה גם אינה עושה דבר כדי להגן על מושמטים ועל שמם הטוב מפני הסטיגמה החברתית המוטלת עליהם, שהיא למעשה הכפשה החוזרת ונשנית מדי יום), ומפני גורמים פוליטיים ואחרים, שמנצלים את הדעה הקדומה כלפי מושמטים כדי ללבות את האש נגדם (כפי שראינו לאחרונה במדיניות ההסתה שניהלו האלוף שטרן ופוליטיקאים כנגד המושמטים, והקריאות של מנהלים בכירים כמו אגסי מ"אדובי" שלא להעסיקם, והצעות חוק של פגיעה בזכויות האדם המועלות נגדם בכנסת), וזאת למרות שהמדינה כגוף שהשמיט אותם באמצעות הצבא, נושאת באחריות למצבם.

אין צורך לומר שדימויים העצמי ובטחונם העצמי, האישי והחברתי של מושמטים רבים נפגע ומצב זה הופך אותם לקורבנות פוטנציאליים לניצול מכל הסוגים, היות והתחושה המוחדרת בהם היא שהם "לא מספיק" משהו, לא מספיק נאמנים, לא מספיק כשירים, לא "כמו כולם", וכו', והדבר מערער את סיכוייהם לחיות בחברתנו כבני אדם בעלי כבוד.

חוק הגנה ופיצוי למושמטי צה"ל אשר לחקיקתו קוראים הח"מ, מבקש לשנות מצב זה, ולהלן עיקריו:

מדינת ישראל תכריז בזאת כדלהלן:

1. מדינת ישראל מכירה באחריותה לנזקים שנגרמו למושמטי צה"ל הן ברמה המקצועית והכלכלית, והן ברמה האישית והחברתית – הן בנזקים שנגרמו למושמטים באקט החד פעמי של השמטתם או בתהליך שגרם להשמטתם, והן בנזקים המצטברים, הכלכליים, החברתיים והנפשיים, שנגרמו להם במהלך חייהם ועשויים עוד להיגרם.

ב. מדינת ישראל תגן על מושמטי צה"ל מפני הסתה והכפשה באמצעות

1. תיקון חוק לשון הרע והחוק נגד הסתה בהתאמה, על פיו:

1.1: כל המייחס למושמטים, באופן כוללני או פרטני "השתמטות" (שפירושה עבירה על החוק), מבלי שבידו ראייה לכך, עובר על חוק לשון הרע וייענש בהתאם עפ"י הקבוע בחוק.

1.2: כל המציע לשלול ממושמטי צה"ל זכויות אזרחיות, דינו כדין מסית וייענש בהתאם עפ"י הקבוע בחוק נגד הסתה.

2. הגברת האכיפה של חוק חופש העיסוק האוסר על אפליה כנגד מושמטי צבא, והחמרת הענישה כלפי מעסיקים המפלים לרעה מושמטים, וכן תוחמר הענישה הפוגעים במושמטים במידה שהם עוברים על החוקים להגנת מוגבלים נכים ומוגבלים.

3. הסברה וחינוך הציבור לדעת שהתפיסה לפיה הצבא מהווה מדד יחיד לערכו של אדם היא תפיסה מוטעית.

ג. מדינת ישראל תפצה את מושמטי צה"ל באופן רטרואקטיבי בשתי רמות:

1. ברמת הנזיקין שנגרמו כתוצאה מאקט ההשמטה החד-פעמי יפוצו מושמטי צה"ל עבור ימי עבודה חסרים, הוצאות מיוחדות שנגרמו בחיפוש עבודה, והשלמת הפער בין משכורת שקיבלו בפועל (אם קיבלו) לבין משכורות שיכלו לקבל בהתאם לכישוריהם, לולא מנעה מהם הסטיגמה פרנסה ברמה הולמת. כמו כן יפוצו מושמטי צה"ל על הוצאות שהיו להם תוך נסיון לשקם את כבודם האישי ובטחונם העצמי בשל הסטיגמה שהוטלה עליהם,כגון הוצאות לטיפול פסיכולוגי וכד', וכן הוצאות על חיפוש עבודה.

2. מושמטים שהשמטתם נגרמה כתוצאה מפגיעה במהלך השירות (סדיר או מילואים) אשר פגמה בכשירותם הבריאותית, יפוצו באופן זהה.

(תודה לרש"ג על הייעוץ).

פורסם על ידי הצועד בנעליו In-his-shoes walker

extraterrestrial sources of knowledge

תגובה אחת על “סיכום השנה ח' – דצמבר – חוק הגנה ופיצוי למושמטים

כתיבת תגובה