צמרות העשור ההוא (4):

SaturdayNightFever-solo

וּבְכֵן, תּוּכְלוּ לוֹמַר
לְפִי אֵיךְ שֶׁאֲנִי רָגִיל לִצְעֹד
שֶׁאֲנִי גֶּבֶר שֶׁל נָשִׁים, אֵין לִי זְמַן לְשִׂיחוֹת.
מוּסִיקָה בְּקוֹל רָם, חֹם נָשִׁי
לְכָאן וּלְכָאן אֲנִי נִבְעַט, מֵאָז לֵדָתִי.
וְעַכְשָׁו זֶה אַחְלָה, זֶה בְּסֵדֶר
וְאֶפְשֹׁר לְהַבִּיט בְּדֶרֶךְ אַחֶרֶת
אֲנַחְנוּ יְכוֹלִים לְנַסּוֹת וּלְהָבִין
אֶת הָאֵפֶקְט שֶׁל נְיוּ יוֹרְק טַיְמְס עַל אֲנָשִׁים

בֵּין אִם אַתָּה אִמָּא וּבֵּין אִם אַתָּה אָח
אַתָּה שׂוֹרֵד בַּחַיִּים, שׂוֹרֵד בַּחַיִּים
מַרְגִּישׁ תָּ'עִיר נִטְרֶפֶת וְכֻלָּם לֹא בְּשֶׁקֶט
וְשׂוֹרְדִים בַּחַיִּים, שׂוֹרְדִים בַּחַיִּים
אָה, הָהּ, הָהּ, הָהּ שׂוֹרְדִים בַּחַיִּים, שׂוֹרְדִים בַּחַיִּים

וְעַכְשָׁו אֲנִי מַגְבִּיהַּ, וַאֲנִי מַנְמִיךְ
וְאִם אֲנִי לֹא מַשִּׂיג, אֲנִי בֶּאֱמֶת מְנַסֶּה
כָּנְפֵי גַּן עֵדֶן בַּנַּעֲלַיִם שֶׁלִּי
אֲנִי אָדָם רוֹקֵד
וּפָשׁוּט לֹא יָכוֹל לְהַפְסִיד
וְזֶה אַחְלָה, זֶה בְּסֵדֶר
אֲנִי חַי לִרְאוֹת אֶת הַיּוֹם הַבָּא
וַאֲנַחְנוּ יְכוֹלִים לְנַסּוֹת לְהָבִין…

הַחַיִּים הוֹלְכִים לְשׁוּמָקוֹם, שֶׁמִּישֶׁהוּ יַעְזֹר לִי
הַחַיִּים הוֹלְכִים לְשׁוּמָקוֹם, שֶׁמִּישֶׁהוּ יַעֲזֹר לִי,
שׂוֹרֵד בַּחַיִּים.
אלה המלים שנתפרו כנראה במיוחד לדמות ששיחק ג'ון טרבולטה בסרט Saturday Night Fever (שתורגם אצלינו ל'שגעון המוסיקה', כנראה כדי לא לבלבל עם הקדחת של מייבשי הביצות, ולא להחליף אותה עם הקדחת של מייבשי השיער שנגרמה מהסרט הזה), אביהם הרוחני של כל תכניות 'נולד לרקוד' ושות' של היום, שגרם להרבה חבר'ה לרצות להיות ג'ון טרבולטה, וגם הוליד פארודיות לא רעות כמו השיר 'ודוד יפה עיניים' של יגאל בשן והסרט 'שלאגר'. עם הסרט הזה הגיעו הבי.ג'יס, להקת האחים הבריטים-אוסטרלים ששרדה מאז הסיקסטיז, לפסגת הקריירה שלהם, שממנה קשה לעלות, עם הנוסחה המנצחת של קולות גבוהים, מלטפים והרבה דיסקו שבה כתבו את מרבית שירי הסרט (שלא את כולם הם ביצעו) וגם את השיר הזה, Stayin' Alive (או כפי ששרו הערסים במקומותינו: סטיין אילת) שהיה 11 שבועות בראש המצעד של רשת ג' ו10 שבועות בגל"ץ, ומשלב מאד מוקדם של השנה היה ברור שהוא יקח את המקום הראשון בשנתיים והבי.ג'יס את להקת השנה.


בהמשך השנה בא סרט נוסף של טרבולטה, "גריז", עם אוליביה ניוטון ג'ון ושני השירים של השניים, היו אולי היחידים שאיימו על המקום הראשון של הבי.ג'יס. החמישייה הפותחת של ג' הורכבה כולה משירי שני הסרטים. במקום השני היה Youre the one that I want של ניוטון ג'ון טרבולטה, שלישי ורביעי Night fever וHow deep is your luve של הבי.ג'יס ובמקום החמישי Summer nights של ניוטון וטרבולטה. בגלי צה"ל זכרו שהיו גם שירים אחרים. במקום השני הגיע אמנם Night fever, אך במקום השלישי היו Sweet עם Love is like Oxigen (אהבה היא כמו חמצן / אתה מקבל יותר מדי אתה מתמסטל מדי,/ לא מספיק אתה הולך למות) וABBA במקום הרביעי עם שיר לא אופייני לסגנון שלהם, אבל לדעתי הכי יפה שלהם, דווקא לא מהזכורים כל כך, Eagle. במקום החמישי שיר שכבר תרגמתי, דווקא ביום שהשמים לא היו כחולים, וכנראה ידעו למה. זמר השנה היה אנדי גיב, זמרת דונה סאמר, לאלבום העורכים נבחר City to City של גרי רפרטי, מתוכו הם בחרו את Baker Street כשיר שלהם. בהחלט גם לטעמי, גם את השיר הזה כבר תרגמתי.
צמרת מצעד המחץ השנתי של הזמן החופף לזמן ההוא, נראתה קצת אחרת.


1979 – רוח חדשה החליפה את רוח השנים הקודמות. תחושת סיום העונה של הנעורים, ואולי תחילתו של חופש ארוך, שדווקא בו יינתן להציל את מעט הנעורים האמיתיים, שנקברו בשנים ההן מתחת לעיי ההריסות של מלחמות העולמות. גם אוירת שלום היתה אז בארץ לאחר חתימת ההסכם עם מצרים, אז עוד לא הבנו שיציאה ממלחמה אחת היא בארץ הזאת כניסה למלחמה אחרת, ויש חבר'ה שעוד היו אז חיים. ובכלל, הרבה אז חיו והיום לא, אבל הזכרון ימשיך איתי.
צמרת המצעדים של שתי התחנות היתה, לראשונה בתולדותיה, אחידה לגמרי.
מקום ראשון: השיר ההגיוני, שגם אותו כבר תרגמתי של סופרטראמפ, במקום השני Breakfast in America, שיר הנושא של האלבום שלהם. במקום השלישי אלופי השנה הקודמת, הבי.ג'יס, שבתחילת השנה היה נראה שיעשו זאת שוב עם Tragedy, אך לא. במקום הרביעי הגיע בילי ג'ואל עם Honesty:
כֵּנוּת הִיא מִילָה כ"כ בּוֹדְדָה
כֻּלָּם כָּל כָּךְ לֹא אֲמִתִּיִּים
כֵּנוּת בְּקֹשִׁי בִּכְלָל נִשְׁמַעַת
מַה שֶׁאֲנִי הֲכִי צָרִיךְ מִמֵּךְ.


חמישי הגיע One way ticket – חידושה של להקת 'התפרצות' לשירו הישן של ניל סדקה, שהיה גם חידוש השנה בגל"ץ (שבאותה שנה התחיל לערוך אותו יזהר אשדות גם אלי ישראלי פרש, ואם אני לא טועה קובי מידן החליף אותו). להקת השנה היתה סופרטרמפ, דונה סאמר זמרת השנה, בילי ג'ואל זמר השנה, ותגלית השנה היתה להקה חדשה בשם פוליס. להקה חדשה נוספת שהגיעה לראשונה למצעדים היתה דאייר סטרייטס, עם שולטני הסווינג שאותו אני מבטיח (או מאיים, חופשי לנקודת ראותכם) לתרגם בפעם אחרת.

ותודה שהאזנתם.

מצעד המחץ השנתי בזמן החופף

פורסם על ידי הצועד בנעליו In-his-shoes walker

extraterrestrial sources of knowledge

5 תגובות בנושא “צמרות העשור ההוא (4):

  1. מכיוון שאני בגילו של ג’וני בוי בערך, אני יודע שגם הרבה בחורים ישראליים הלכו לצפות בסרט כדי לראות אותו בתחתוניו.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: